Czy na pewno umiesz biegać? Porady dla początkujących

Jogging jest formą aktywności dostępną niemal dla każdego – dlatego zapewne cieszy się taką popularnością. Biegać można wszędzie i o każdej porze dnia oraz roku. Pamiętajmy jednak, że sport ten, niewłaściwie uprawiany, przynosi więcej szkody niż pożytku. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek dla adeptów joggingu: jak biegać, gdzie i w czym?

Jak się ubierać?

Odpowiedni strój do uprawiania joggingu to podstawa. Warto przede wszystkim zainwestować w dobrej jakości buty, które chronią stopy i stawy przed urazami, o które w trakcie biegania nietrudno. Najlepiej szukać modeli, które wyprodukowano z myślą o tej formie aktywności fizycznej. Znajdziemy je w takich sklepach z markowymi produktami, jak SklepBiegacza.pl, E-sporting.pl, RunnersClub.pl bądź 4F.com.pl – warto sprawdzić aktualne promocje.

Pozostałe elementy garderoby powinny być dostosowane do pory roku – pamiętajmy jednak, by nigdy nie ubierać się zbyt grubo, nawet w zimę, ponieważ podczas biegu nasz organizm wytwarza ciepło. Komfort termiczny przy uprawianiu joggingu zapewni nowoczesna odzież wykonana z „oddychającego” materiału. Dzięki naszym kodom promocyjnym zakupisz ją w korzystniej cenie między innymi w E-sporting.pl, FitnessTrening.pl, RunnersClub.pl czy 4F.com.pl .

Buty kody

Gdzie biegać?

W dobrych butach biegać możemy w każdym terenie. Najlepsze są jednak niezbyt twarde ścieżki, np. leśne. Również dlatego, iż uprawianie joggingu na łonie natury jest najkorzystniejsze dla naszego zdrowia. W miarę możliwości wybierajmy więc właśnie takie miejsca, unikając zadymionych i hałaśliwych ulic.

Bieganie przez las

Jak biegać?

Przed rozpoczęciem biegania powinniśmy poświęcić chwilę na rozgrzewkę, o której niestety dość często zapominamy. Służy ona przygotowaniu organizmu do większego wysiłku, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko kontuzji. Należy zatem wykonać parę ćwiczeń rozciągających mięśnie, kilka podskoków w miejscu, skłonów itd.

Podczas biegu starajmy się utrzymać kręgosłup, łącznie z odcinkiem szyjnym, w pozycji wyprostowanej. Stopy, dotykając ziemi, powinny tworzyć jedną linię z biodrami i głową. Unikajmy stawiania zbyt dużych kroków oraz wysokiego unoszenia kolan. Ważne, by utrzymywać stałe tempo biegu. Rękom zaś pozwólmy naturalnie poruszać się w jego rytmie. Oddychamy głęboko i regularnie.

W trakcie uprawiania joggingu nasze tempo oddechu, ciśnienie krwi i metabolizm rosną. Pamiętajmy zatem, by po zakończeniu biegu pozwolić naszemu organizmowi wrócić do normalnego stanu. Przejdźmy się więc trochę, wykonajmy parę lekkich ćwiczeń i głębokich oddechów, zanim wrócimy do domu.

Czego nie robić?

Największym błędem, jaki popełniają adepci joggingu jest – prócz wspomnianego wyżej braku rozgrzewki – zbyt intensywny trening. Biegamy za dużo, za szybko i za często, jakbyśmy chcieli jak najszybciej nadrobić lata zaniedbań. Ambicja to dobra cecha, ale w tym przypadku lepiej stopniowo zwiększać intensywności ćwiczeń, dostosowując wysiłek do możliwości naszego organizmu.

Oczywiście nie powinniśmy liczyć również na szybkie pozbycie się nadmiaru kilogramów, co często jest motywem uprawiania joggingu. Niektórzy z nas, chcąc przyśpieszyć ten proces, biegają na czczo, co także jest błędem. Do biegania potrzebujemy przecież energii – zaleca się zatem przed treningiem spożyć lekki posiłek, ale maksymalnie pół godziny wcześniej. Powinien być wartościowy, ale niezbyt obfity, by nie obciążać żołądka.

Czego nie robić

Teraz, gdy już poznałeś kilka prostych, podstawowych, ale bardzo ważnych tajników biegania, możesz wskoczyć w strój, wykonać rozgrzewkę i skupić się na prawidłowym biegu. Przekonaj się, czy aby na pewno umiesz biegać.