Opony samochodowe

Do 100 dni na zwrot
darmowa dostawa
call center otwarte 8 - 21

Jak dobrać opony do warunków i stylu jazdy?

Przy wyborze nowych opon do samochodu często ograniczamy się do ich domyślnego przeznaczenia (opony letnie, opony zimowe, opony całoroczne), marki oraz ceny. Tymczasem – jak się okazuje – to nie te cechy decydują o tym, czy opona spełni nasze oczekiwania wobec komfortu, ekonomiki i bezpieczeństwa jazdy. Na co więc powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu opon?

Podstawowymi wskazaniami obowiązującymi przy zakupie nowych opon są:
  • preferowany styl jazdy;
  • rodzaj terenu (miejsce), po którym najczęściej się poruszamy.

Eksperci marki Bridgestone, po połączeniu obu tych wskaźników, stworzyli trzy profile kierowców, przyporządkowując każdemu z nich opony, które w tym przypadku sprawdzą się najlepiej.

Mamy więc:
  • Długodystansowców – podróżujących często i na długich trasach, wymagających przez to opon zapewniających wysoki komfort i dobrą ekonomikę jazdy. Dla nich najlepszym rozwiązaniem są opony pośrednie, tzw. turystyczne.
  • Sportowców – lubujących się w mocnych samochodach i dynamicznej jeździe. Kierowcy o takiej charakterystyce winni postawić na opony sportowe, zapewniające doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni.
  • Mieszczuchów – przez większość czasu poruszających się po terenach miejskich, często zmagających się z utrudnieniami w ruchu. W ich przypadku zaleca się korzystanie z opon miejskich, o niskich oporach toczenia, co przekłada się na cichą i oszczędną jazdę.
Jeśli nie styl jazdy, to co?

Dobór opon ze względu na warunki i styl jazdy jest ważny, jednak podstawową wartością decydującą o zakupie jest rozmiar. Pytanie o rozmiar poszukiwanej opony będzie pierwszym, co usłyszymy od sprzedawcy. Właściwy rozmiar musimy znać również przy dokonywaniu zakupu opon w internecie. Co jednak, jeśli nie mamy pewności jakiego rozmiaru opony zostały oryginalnie (fabrycznie) założone w naszym samochodzie? Z taką sytuacją możemy się zetknąć w przypadku, gdy nie jesteśmy pierwszym właścicielem auta, a dodatkowo model ten nie jest szczególnie popularny i trudno polegać jedynie na radach osób trzecich. Jak wówczas znaleźć informację o oryginalnym rozmiarze opon właściwych dla danego samochodu?

Informacja o zalecanym przez producenta auta rozmiarze opon znaleźć możemy w trzech miejscach. Pierwszym, najoczywistszym, jest instrukcja obsługi samochodu. Oprócz niej, informację o prawidłowym rozmiarze opon dla danego modelu możemy odczytać z fabrycznej naklejki umieszczanej zwykle we wnęce drzwi kierowcy. Gdyby z jakiegoś powodu naklejka ta pozostawała niemożliwa do odczytania, informacji o zalecanym przez producenta rozmiarze opon powinniśmy szukać na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

czytaj więcej...

Jak czytać oznaczenia opon?

Wybór opon nie jest sprawą prostą. Na pierwszy rzut niefachowego oka przeciętnego kierowcy wszystkie wyglądają tak samo. Dopiero po bliższym przyjrzeniu się dostrzegamy, że poszczególne modele opon mają różny kształt, wielkość i rodzaj bieżnika. Różnice znaleźć można również w wybitych na nich oznaczeniach. Problem jednak w tym, że dla większości z nas oznaczenia te są całkowicie niezrozumiałe. Tymczasem to właśnie w nich kryją się informacje mające wpływ na osiągi samochodu i – przede wszystkim – na nasze bezpieczeństwo.

Oznaczania pierwszorzędne

Do oznaczeń pierwszorzędnych należą te, które zawierają w sobie najistotniejsze informacje o każdej oponie. Ich znaczenie często podkreślane jest przez producentów za pomocą większej czcionki oraz umiejscowienia wysoko na bocznej krawędzi opony.

  1. Rozmiar opony – podstawowa i prawdopodobnie najważniejsza informacja zawarta w oznaczeniach widocznych na oponie. Często wyróżniona większą czcionką. Ciąg liczb i liter w rodzaju 205/65 R16 określa kolejno szerokość przekroju opony (205), wysokość jej profilu (65) oraz średnicę osadzenia obręczy (16). Litera R mówi nam o tym, że mamy do czynienia z oponą radialną (miękką, przeznaczoną do aut osobowych).
  2. Data produkcji – jej odnalezienie jest ważne, ponieważ nie powinno się używać opon mających 6 lub więcej lat, nawet jeśli nie były przez ten czas w ogóle zakładane. Zasada ta wynika z faktu nieuchronnej utraty właściwości stosowanego do produkcji opon materiału pod wpływem mijającego czasu. Oznaczenie daty produkcji zawiera w sobie liczbę określającą tydzień roku oraz sam rok, w którym opona powstała. Przykładowo opona z marca 2017 roku oznaczona będzie jako 1217 (12 tydzień 2017 roku).
  3. Indeks nośności i prędkości – oba indeksy stanowią wprawdzie dwie różne informacje, jednak na oponach występują zwykle jako jedno połączone oznaczenie np. 97V. Jego pierwsza część złożona z cyfr (97) odpowiada indeksowi nośności określającemu maksymalne obciążenie, które może przenieść pojedyncza, odpowiednio napełniona powietrzem, opona. Maksymalne dopuszczalne obciążenie opony o indeksie 97 wynosi 730 kg.

Druga część oznaczenia, określana literą (V), odnosi się do indeksu prędkości. Indeks ten zawiera informację o maksymalnej prędkości, do której opona jest homologowana, czyli przy której zachowuje właściwości zapewniajace bezpieczną jazdę. Litera V oznacza, że prędkość ta wynosi 240 km/h. Oznaczenia drugorzędne Oprócz podstawowych informacji mających kluczowe znaczenie dla prawidłowej eksploatacji opony, na jej bocznej krawędzi można też znaleźć szereg danych mających znaczenie drugorzędne.

  1. Opony zimowe – rozpoznać można je po dwóch rodzajach oznaczeń znajdujących się zawsze gdzieś na boku opony. Oznaczenie M+S (z ang. Mud and Snow) informuje o tym, że opona (zgodnie z europejskimi przepisami) przeznaczona jest od jazdy po śniegu. Charakterystyczna śnieżynka wpisana w symbol góry to z kolei oznaczenie 3PMSF (z ang. 3 Peaks Mountain Snow Flake) stosowane w oponach, których zdolność do jazdy po ośnieżonych drogach została potwierdzona przez testy zgodne z metodą ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).
  2. Kody producenckie – dzięki nim jesteśmy w stanie ustalić, gdzie i pod jakim nadzorem wyprodukowano daną oponę. Wśród nich znaleźć można dobrze znany kierowcom skrót DOT (z ang. Department of Transportation), kod zakładu (np. BP) czy też kod opcjonalny (P711).
  3. Standardy i homologacje – potwierdzające spełnienie przez daną oponę określonych wymogów i dopuszczenie jej do sprzedaży na terenie USA lub w Europie. Dla opon przeznaczonych na rynek amerykański jest to standard UTQG (z ang. Uniform Tire Quality Grading), zaś opony sprzedawane na kontynencie europejskim powinny być oznaczone symbolem E4, który potwierdza ich europejską homologację.

Warto przy tym pamiętać, że ponieważ zdecydowana większość producentów opon oferuje swoje produkty na obu kontynentach, modele dostępne w Europie mogą również nosić oznaczenia standardu UTQG.

czytaj więcej...

Obsługa klienta